SADAJ | Brand. Band. Marka i zespół?
SADAJ STUDIO to autorskie studio artysty grafika i fotografika Pawła Sadaj. Od blisko 10 lat tworzymy identyfikacje, wizerunki firm i marek, projektujemy narzędzia wizualne komunikacji marketingowej, oraz reklamy.
wizerunek, projektowanie wizerunku, wizerunek firmy, logotyp, logotypy, identyfikacja, logo, logo design, branding, brand, brand design, komunikacja marki, komunikacja wizualna w marketingu, reklama, design, komunikacja w reklamie, fotografia, fotografia biznesowa, fotografia korporacyjna, fotografia wizerunkowa, identyfikacja firmy,
8183
post-template-default,single,single-post,postid-8183,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-3.4,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive
 

Brand. Band. Marka i zespół?

  |   brand
P/dropcaps]odczas realizacji zadań marketingowych czy też w zarządzaniu sprzedażą możemy spotkać się z sytuacją, której nie sposób wyjaśnić. Nie osiągnęliśmy wyznaczonego celu, pomimo iż wszystkie nasze działania były dokładnie zaplanowane i skrzętnie zrealizowane.

 

Dlaczego świetna oferta nie zadziałała?

 

Czemu kampania reklamowa nie przyniosła zakładanych efektów?

 

Co jeszcze można zrobić by zwiększyć szanse wyznaczonego celu?

 

Potencjalny klient oglądając naszą reklamę czy produkt widzi komunikat marketingowy, który częstokroć jest zespołem przypadkowych informacji. Pomimo naszych starannych i ukierunkowanych działań, nakładów i planów medialnych nie realizujemy wyznaczonego poziomu.

 

Dlaczego?
Ponieważ nie wszystko to co widzimy zostanie zinterpretowane przez nasz mózg tak jak się tego spodziewaliśmy. W naszych głowach zachodzą skomplikowane procesy analizy obrazu, z których na co dzień nie zdajemy sobie sprawy. Ich znajomość warunkuje skuteczne dotarcie, precyzyjne przekazanie komunikatów, konieczne do osiągania zakładanych celów.

 

Brand.  Band.
Pierwszym komunikatem wizualnym reprezentującym markę jest logotyp. Brand, powinien być właśnie „zespołem”. Zespołem czynników, informacji zebranych w znaku, by mógł on stać się narzędziem marketingowym naszej marki.

 

Dobry czyli, dobrze zaprojektowany.
Pierwsze wrażenie robimy tylko raz, czy spotykamy nową osobę, czy robimy rebranding. To co pokazujemy, czyli sfera wizualna niesie za sobą konkretny bagaż informacyjny i emocjonalny.

 

Komunikacja marketingowa to narzędzie, które w sposób świadomy i bardzo precyzyjny możemy zaprojektować i umieścić w naszym systemie wizualnym. Dobrze skonstruowaną identyfikacją nie dajemy szans przypadkowi. Precyzyjnie zaprojektowany znak graficzny zawiera dokładnie taką komunikację o jaką nam chodziło.
Do zaprojektowania identyfikacji niezbędna jest wiedza z zakresu psychofizjologii widzenia, czyli świadomość procesów zachodzących w mózgu podczas analizy komunikatów wizualnych. Względy estetyczne projektu powinny być traktowane wtórnie.

 

Istotną w realizacji komunikacji jest tożsamość wizualna znaku. Zbiór cech i elementów, które warunkują rozpoznawalność. Znajomość tożsamości wizualnej pozwala na wprowadzenie modyfikacji w obrębie identyfikacji, uwarunkowanych strategią czy rozwojem.

 

Przykładowo, przeprowadzając analizę tożsamości znaku PEPSI uzyskujemy informację iż elementami świadczącymi o rozpoznawalności marki są składowe zawarte jedynie w godle logotypu – okrąg oraz trzy kolory. Proporcje i nazwa nie są już tak istotne dla rozpoznawalności marki. Wystarczą kolory w kolejności: czerwony, biały, niebieski wpisane w okrąg, to zawsze będzie PEPSI. Na tej bazie został przeprowadzony ostatni rebranding tej marki. Dzięki temu można rozbudowywać brand, tworzyć kolejne produkty bez utraty lojalnych odbiorców.

 

Znajomość tożsamości, inaczej definicji znaku, ułatwi nam rozwój marki bez konieczności używania logotypu, przy jednoczesnym zachowaniu jednorodności brandu. Nie musimy stosować wszędzie logotypu w całej jego okazałości, by prezentować czy kojarzyć sytuację z marką, wystarczą jedynie elementy jego języka wizualnego.

 
Dzięki tej wiedzy możemy stworzyć wersje okazjonalne logotypu, transformacje czy mutacje, tak aby zachować spójność komunikacyjną.
Niezbędnym do określenia tożsamości wizualnej znaku jest poddanie go zespołowi badań opartych na procesie analizy obrazu przez mózg. W jej wyniku otrzymujemy właśnie jego definicję.

 

Równie istotnym dla brandu jest projektowanie kolejności odczytywania komunikatów w logotypie. Często słyszymy, że znak graficzny powinien być odczytywany podczas jednego spojrzenia. To co wydaje nam się ułamkiem sekundy, dla naszego mózgu jest dużo dłuższym, skomplikowanym procesem analitycznym. Mózg będzie zawsze skracał procesy aby oszczędzać naszą uwagę.

 

Znaczącym staje się zaprojektowanie kolejności podyktowanej hierarchią komunikatów, które chcemy przekazać. Kolejność odczytu jest jak pisanie zdania, bardzo istotne jest to gdzie jaki komunikat się znajdzie.

 

Odpowiedni odczyt wpływa na sferę pamięciową mózgu, a tym samym na prędkość zrozumienia i zapamiętania znaku, który ma szansę stać się ikoną.

Tak zaprojektowany logotyp będzie narzędziem skracającym drogę do sukcesu naszej marki.